vakantie 2011

we zijn op vakantie naar de franse kusten , en daar zijn we niet zo maar gekomen.
Eerst ben ik ( marcel ) met een paar vrienden in een wedstrijd van Scheveningen naar Brest gezeild , heftige start op zaterdag 9 juli met ca windkracht 6 met een rif in het grootzeil en high aspect aan de wind richting Engeland de nacht in.
Echter de volgende morgen was de koek ( de wind) op en lagen we te dobberen voor Dover en dreven we op het tij richting het zuiden door het kanaal.
Uiteindelijk hebben we voor Eastborne om ca 15.00 uur het anker er in gegooid omdat we achteruit aan het gaan waren , en tot 22.00 uur hebben we daat gelegen.
Om die 22.00 uur kwam er wat wind uit het noorden to nordoosten en konden we daar onder grootzeil en spinaker vertrekken en zo gingen we de nacht in , en zo zijn we 17 uur door gegaan.
In dit spinaker rak hebben we ook met Rick de Bruijn aan het roer ons record gezet met 14,7 knopen en eigenlijk ging dit nog steeds relaxed.
Echter aan deze lol kwam abrupt een eind doordat de spi zich stevig om de voorstag draaide , en we hebben op het voordek gestaan met ons handen in het haar terwijl we er niets aan konden veranderen, maar na ca een kwartier klooien draaide de spi zich los en konden we deze met een minimale schade naar beneden halen….zucht.
we zijn toen maar op genaker dorgegaan en die heeft er dan ook lange tijd opgestaan tot …wederom de wind compleet verdween….nu lagen we uiteindelijk ca 35 mijl voor het eiland Ousant vlak bij Brest.
De hele wonsdag middag hebben we daar gedreven zonder een mogelijkheid om vor anker te gaan , het was hier ten slotte ca 125 mtr diep en zo lang is de ankerlijn niet.
In de avond kwam er wederom een briesje en liepen we op het eilad Ousant aan , maar daar aangekomen , weer de wind weg , maar toen dreven we terug met een gang van ca. 4 knopen , en hebben we  berekend dat we er niet konden gaan komen en hebben we helaas moeten besluiten de race op te geven …..snik.
Uiteindelijk zijn we donderdag ochtend bij Brest op de motor binnen gelopen om ca 10.00 uur en dat was 14 juli en hadden we er 585 mijl opzitten .

Enkele punten:
topspeed 14,7 knoop
beste dagafstand 162 mijl
uiteindelijk gevaren 585 mijl
motor uren 8 uur
leuk gegeven , bij de start met veel wind gewoon ontzettend snel gevaren , hele tijd opgevaren met dehler 39SQ en IMX 40 , echter met weinig wind zijn wij gewoon langzaam en liepen ze zienderogen van ons weg..snik.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.