Vakantie Lauwersoog naar Lauwersoog deel 1 , naar Bornholm

31 juli zijn we te midden van 8 andere schepen gereed om uit te varen naar onze eerste bestemming , het Duitse eiland Norderney.
Uit eindelijk ca 6.00 Am vertrekken we , dus de eerste dag van de vakantie is er al geen uitslapen meer bij , lekker dan , maar we gaan wel ergens heen waar we geen van drieën ooit al geweest zijn.
Vanuit Lauwersoog is het ca 1- 1,5 uur varen om via het wad de geul uit op de Noordzee te komen , motor bij , zeil omhoog en niet te veel wind om te beginnen.
Uiteindelijk zet de wind een beetje door en is de richting zodanig dat we lekker kunnen zeilen.
Aan het eind van de middag lopen we Norderney aan en is inmiddels de wind lekker door gaan staan.
De haven is al behoorlijk vol en een plekje zoeken in een box valt niet mee , maar uiteindelijk hebben we er een gevonden en staan er diversen bemanningsleden van de andere boten waar we mee opvaren gereed op de vinger steiger om ons op te vangen, maar helaas zet de wind ons nogal opzij en ons anker boort zich op een daar afgemeerde speedcruiser ……..
De box mochten we ook niet eens in want die was gereserveerd , dus weer er uit en een ander plekje in , dat ging gelukkig wel goed, waarna ik me maar naar de eigenaar van de speedcruiser spoede om de schade die hij aan zijn schip had af te handelen.
Gelukkig niet veel schade , maar mijn ego is wel beschadigd , de eerste keer in mijn leven moet ik naar de verzekering om een door mij veroorzaakte schade te melden 
In Norderney hebben we in de avond inmiddels ons tweede palaver , en daar bespreken we de route voor de volgende dag , en dat wordt Brunsbuttel , achter de sluis van de ingang van het Oostzee kanaal , in de volksmond genoemd het Kielerkanaal. Afstand ca 60 mijl.
Daar aangekomen zien we vlak langs ons aan de andere kant van het steiger enorme schepen passeren die met hun vracht van de Oostzee richting Noordzee varen, een geweldig gezicht.
Het weer is intussen nog steeds goed , en al is het soms een beetje bewolkt , het is steeds lekker warm
De volgende dag varen we door het Kieler kanaal om daarna richting Labue te varen wat aan de Kieler bocht ligt , de aanvang van de Oostzee.
Op het Kieler kanaal leren we gelijk de regels kennen , kortom we liggen voor jan joker te wachten voor een enkel rood licht , en we kunnen dus gewoon varen zonder oponthoud, deze rode lichten zijn voor de grote vaart , pas als er meerder rode lichten getoond worden , dan is het pas verplicht om achter de remming te verblijven en te wachten tot er bijvoorbeeld een konvooi of groot transport voorbij is.
In Labue aangekomen wordt er bij het Palaver besloten om de volgende dag niet vroeg te gaan varen , maar pas later op de dag zodat we de nacht in zullen varen , dit om niet in de nacht bij de volgende bestemming aan te komen maar overdag door smalle geultjes de Hiddensee op te varen waar onze volgende bestemming Vite ligt.
In Labue zijn we eerst nog even een dagje rond wezen kijken en zijn daarbij onder andere naar in een oude Duitse onderzeeer geweest die daar als museum ligt.
In Vite krijgen we de volgende dag een mooi plekje aan het einde van het steiger waar we allemaal bij elkaar kunnen liggen in een soort waaiervorm. ( we hoopten dan ook dat het niet al te hard zou gaan waaien uit het Oosten zodat we op lagerwal zouden liggen)
De volgende dag blijven we hier een dag om het eiland te verkennen , en hier komen we er achter dat deze vakanties niet alleen uit zeilen bestaat , maar dat er ook behoorlijk gewandeld wordt…. Alle wandelschoenen komen tevoorschijn , behalve die van ons….. blaren dus ?
Nou ja het viel wel mee , maar we weten nu dat we als we nog eens met een vereniging tocht mee gaan , dan hebben wij ook wandelschoenen bij ons .

Vanuit Vite gingen we naar het eiland Bornholm naar de stad Ronne, bestemming bereikt!
Dit was uiteindelijk het doel van de vakantie , en gek genoeg begonnen er een aantal van de groep met de uitspraak , nu gaan we op de terugweg, maar dat was nog lang niet het geval.
In Ronne hebben we de volgende dag de bus genomen om een ander deel van het eiland te verkennen , maar omdat het geen fantastisch weer was , was dit eigenlijk niet veel bijzonders.
We zijn met een soort dagretour kaartje met de bus letterlijk naar de andere kant van het eiland gegaan , maar … ik vond het niet zo bijzonder.
Aan het einde van die dag zijn we toch nog gaan varen , en zijn we naar een andere plaats op het eiland gegaan , Hammerhavn.
Hier stond een prachtige Ruïne op een hoog deel van het eiland , en daar wilden we de volgende dag naar toe.
Maar omdat op weg naar Hammerhavn de stuurautomaat kapot ging ( later bleken dat er enkele tandwielen afgebroken waren in de gearbox bleef ik aan boord om te proberen die te repareren terwijl Aletta en Deborah wel met de groep meegingen om de ruïne van het kasteel te bezichtigen .
Die dag was het de bedoeling dat we om ca 13.00 uur weer zouden gaan varen echter was het niet bepaald weer om dat te doen , 6 Bft en regen en eeen behoorlijke golfslag , en het alternatief was abseilen , en dat heeft Deborah dan ook met een deel van de ploeg gedaan en ze vond het zo super dat ze uiteindelijk 2 x is geweest , Stoer!
IMG_4703 IMG_4632 IMG_4678

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.