Boot naar de vakantie start lokatie Lauwersoog

De vakantie dit jaar is er niet zo maar een.

We gaan op vakantie met een groep boten, 9 stuks en alle eigenaren zijn lid van de Nederlandse vereniging van toerzeilers.
Maar omdat het vertrekpunt Lauwersoog is hebben we besloten om de boot daar in 3 weekenden naar toe te varen.

Etappe 1 Hellevoetsluis – Westeinder in het weekend van 10 en 11 juni.
Omdat we de avond ervoor op vrijdag met Deborah naar een optreden van Marco Borsato zijn geweest in het Westerpark in Amsterdam en zaterdagochtend eerst Deborah naar haar vader gebracht moest worden waar zijn haar eerste drie weken van de vakantie zou zijn konden we pas laat aan boord komen.
Uiteindelijk waren we om 12.00 uur weg in Hellevoetsluis , op weg naar Rotterdam waar we om ca 5.30 uur de Erasmus brug wilden halen. ( want die Klo brug van Alblasserdam was weer eens kapot)
Dus uiteindelijk waren we om 15.40 uur bij de brug …..dus te laat en moesten we wachten tot deze om 19.00 uur weer draaide.
De brug draaide voor ons uiteindelijk om 19.00 uur en zo konden we doorstomen naar de brug van Krimpen , de Algera brug die we om 19.40 uur passeerden , waarna we uiteindelijk ook nog eens door konden naar de spoorbrug van Gouda die we ook nog eens haalden om 21.14 uur.
Omdat we toen genoeg hadden gevaren zijn we maar met de boot langs de kant gegaan en zijn we de volgende dag om 10.00 uur weer verder gegaan en uiteindelijk waren we om 13.00 uur om de bestemming ; de watersport vereniging de residentie op de westeinder.
Hier zijn we de hele week aan boord gebleven , hebben we de boot schoon gemaakt en ingericht voor de vakantie .

Etappe 2 westeinder . Makkum.
Vrijdag avond 16 juli zijn we ’s avonds richting de Nieuwe Meer gevaren waar we in de nacht de staande mast route door Amsterdam zouden varen, overdag hadden we nog even gebeld om te vragen of er nog stremmingen waren omdat die de week ervoor er wel waren , maar nu konden we gewoon in de nacht in konvooi ( 16 schepen) door Amsterdam .
De volgende dag zijn we om 10.00 uur vertrokken uit de Houthaven en zin we op weg gegaan naar Makkum.
Op het Markermeer de Zeilen er op en terwijl ongeveer heel Nederland in de buien zat scheurden wij er met 8,5 knopen volgeladen ervandoor met een heerlijke ruime wind en zon , en zagen we de ene na de andere bui achter ons langs gaan.
Uiteindelijk waren we om even na 18.00 uur in Makkum waar we ons plekkie in konden waar we de boot een week zouden laten liggen.
IMG_2602 IMG_2607
De volgende dag ( inmiddels zondag 18 juli hebben we de boot opgeruimd en zijn we met het openbaar vervoer (ja Blomsma met het openbaar vervoer) op weg gegaan naar huis en 5 en een ½ uur later waren we uiteindelijk thuis!

Etappe 3 Makkum Lauwersoog.
Vrijdagmiddag om 16.30 uur Aletta uit haar werk gehaald en daarvandaan direct doorgereden naar Makkum , heerlijk die snelwegen in vakantie tijd , 1 en ½ uur verder waren we al in Makkum waar we bij de lokale watersportzaak nog even pasende laarzen voor Aletta hebben gekocht.
De volgende ochtend zijn we om 7.30 uur uit de haven van Makkum vertrokken en op weg gegaan naar de sluizen van Kornwerderzand….. daar aangekomen , net gemist , gevolg een uur wachten , als we nu het tij door de Boontjes maar met hoog genoeg water halen naar Harlingen , maar uiteindelijk was het minste water onder de boot 3,5 meter dus totaal geen probleem .
In Harlingen gingen we verder door Friesland binnendoor , en dat is best een mooie tocht , op de motor welliswaar maar wel leuk om langs al de landerijen en door sloten door dorpen en zo te varen.
wel een probleem , de diepgang binnendoor mag van de boten niet meer zijn dan 1,95 meter …. En dat zijn we ….onbeladen , maar we waren dus blijkbaar wel wat dieper want we hebben nog nooit zo vaak aan de grond gezeten als dit stuk varen , vooral bij Dokkum wat een ondiepte daar en op totaal onverwachte plekken.
We liepen zelfs een keer zo vast dat we ergens opschoven , maar hier werden we geholpen door onze eigen hekgolf die ons weer van de ondiepte afzetten.
Ik moet er niet aan denken hoe de onderkant van de kiel er momenteel uit ziet , ik ben bang dat een beetje plamuur niet meer zal helpen om de bulp strak te maken!!!!!!
Uiteindelijk zijn we overal goed door heen gekomen en lagen we ’s avonds om 19.00 uur in Lauwersoog voor de sluis afgemeerd.
we zijn toen in de havens gaan kijken waar we het beste konden gaan liggen en we wilden de volgende dag in de haven aan de zeekant gaan liggen , maar omdat we nog een van de deelnemers aan de tocht in de binnenhaven zagen liggen ( en het daar een stuk goedkoper is) zijn we uiteindelijk ook daar gaan liggen en kregen we de volgende ochtend van de haven meester een plekje voor een week.
IMG_2607 vreemde bruggen bouwen die friezen toch he?
Vrijdag 30 juli zijn we daar weer aan boord en kan de vakantie beginnen , maar eerst moesten we weer naar Makkum met het openbaar vervoer waar we weer eens 2 en ½ uur over gedaan hebben.
Uiteindelijk kunnen we zeggen dat we drie heerlijke weekenden hebben gevaren , en hebben we beide een ongelooflijke bruine kop gekregen en moet de vakantie nog beginnen.
Kortom, we hebben er zin in!

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Boot naar de vakantie start lokatie Lauwersoog

1. roland says:

He fam Blom

Flinke plannen man.!
    Dat word knallen dus :)
    Heel veel plezier en mooi zeilweer gewenst.
    Wij hebben in iedergeval de mooiste 3 weken al gehad, hoop dat jullie die ook zullen krijgen.
    Hou alles heel en gezellig.
    Tot snel!

Grzt Fam Slagter

2. roland says:

twitter ?/
    wat is er gebeurt dat jij op twitter zit ? :)
    maar alles goed gegaan? want heb nog geen update gezien!!!