Norh Sea regatta van Scheveningen naar Harwich en terug.

Begin van dit jaar heb ik een aantal vrienden gevraagd of zij zin hadden in het varen van Scheveningen naar Harwich en terug in de Norh Sea Regatta.
Aangezien daar gelijk enthousiast op gereageerd werd konden er plannen gemaakt worden om hiervoor in te schrijven.
Uiteindelijk vond ik een bemanning van totaal 7 mooi om de race mee te varen , maar voor die tijd moest er nog wel het een en ander gebeuren.
Zo werd 6 maart de boot gemeten waardoor we nu ook op onze eigen Handicap kunnen varen , en het nummer NED 8145 moest ook in het grootzeil en de spinaker komen ( eigenlijk ook de Genua maar omdat daar al een oud Engels nummer in staat werd dat lastig en hebben we die maar zo gelaten)
Omdat mijn reddingsvlot afgekeurd werd moest er ook nog even een nieuw vlot aangeschaft worden vlak voor dat we met de boot een week voor de vakantie ook nog even op meivakantie gingen naar London ( waar we nooit zouden komen vanwege het onvoorspelbare en koude weer.)
Uiteindelijk was de boot op maandag 10 mei goedgekeurd door het race comité van de NSR en kon er Dinsdag 11 mei door de bemanning ingescheept worden in Scheveningen.
Dit waren ; Marcel Polderman , Ruud van Straten, David Röben, Rick de Bruin Ron de Schepper en Wessel van Leeuwen en ik zelf natuurlijk.
IMG_2447
In de jachthaven van Scheveningen was het op die tijd al een lekkere drukke bedoening op de 45 boten die mee voeren naar Harwich , een aantal in ORC en een aantal in IRC. ( wij zelf varen in ORC 3)
Ook de boot van Roy Heiner de Hemels Hart zou mee varen maar helaas wilde ze de koolstof boot van binnen uit nog even extra “afbakken” waardoor de elektrische bedrading dusdanig beschadigd raakte dat de boot voorlopig uit de running is. ( brand door een elektrisch kacheltje)
Om 18.00 vertokken alle jachten uit de haven om op weg te gaan naar de startlijn waar wij om 19.00 uur weggeschoten zouden worden door een Haagse wethouder.
RK_VUURSCHP-2010_-08
Eenmaal buitengekomen was echter de wind toch een stukkie meer als we verwachten en werd de Genua nog even vervangen door de keerfok ( 22-28 knopen wind)
Uiteindelijk om 19.00 uur werden we weggeschoten en kruisten we naar de boven boei waar we uiteindelijk ook als eerste ronden , en vandaar ging het met een knik in de schoot naar de houtrustboei die wat verder op zee ligt, en toen halve wind naar Harwich met een snelheid van 8-9 knopen met uitschieters op de golven surfend tot 13 knopen, knallen dus.
Bij die Houtrustboei waren we uiteindelijk als eerst , na die boei begonnen de snelste boten die na ons gestart waren toch wel in te lopen en ons voorbij te varen ( er was zelfs een J-105 die snelheden haalde tot ca.18 knopen , en een Pogo 40 die gemiddeld bijna 20 knopen liep!
En vandaar uit ook de nacht in , en die was ….. koud!
Met zeven personen aan boord kon er ook makkelijk wachten gedraaid worden en gingen er wisselend drie naar binnen om de kooi in te gaan zodat er altijd een verse wacht zou zijn en er een redelijke snelheid uit de boot gehaald kon blijven worden .
In de nacht werden er echter 2 van de zeven zeeziek, en die bleven dan ook grotendeels in de kooi maar toch kon er nog goed doorgevaren worden.
Met daglicht in de morgen konden we snel al zien dat we op een hoop boten een flinke voorsprong opgebouwd hadden op onze eigen klasse en uiteindelijk finishte we 19 minuten voor onze directe concurrent , de Que Guappa ( X332) die uiteindelijk op gecorrigeerde tijd eerste werd en wij tweede, wat we in het geheel niet slecht vonden daar dit de eerste echte wedstrijd was met deze boot.
Onze zeiltijd om van start tot finish te komen was uiteindelijk iets meer dan 15 uur , helmaal niet slecht dus en een gemiddelde van ca 8 knopen en we waren de eerste in onze klasse ORC 3 en ook zaten we nog voor diversen schepen uit de ORC 2 klasse.
Ook vonden wij het lachen dat wij zo goed voeren met onze Marrkplaats Sails ( onze mylar Genua komt gewoon tweedehands van Marktplaats in tegenstelling tot de meeste boten waar de allernieuwste sets mylar North 3Dl en dergelijke op staan.)
Onze conclusie was uiteindelijk gewoon dat we het goed gedaan hebben.
Woensdag hebben we de rest van de dag rustig aan gedaan , maar ook die dag besloten Ron de Scheppen en Ruud van Straten dat zij liever niet mee terug wilden varen omdat zij op de heenreis al behoorlijk zeeziek waren , en de terug reis zou met 180-210 mijl een stuk langer gaan duren , dus uiteindelijk namen zij in de avond de Ferry van Harwich naar Hoek van Holland en bleven we voor de terugreis met 5 personen over. Wel zijn ze nog mee gegaan om te eten in Pinn Mil , want als je daar in de omgeving bent dan moet je daar gewoon even heen.
Donderdag hebben we met de vijf resterende de omgeving verkend en zijn we over diversen weilandpaden een heel stuk richting Ipwich gelopen om ca 17.00 uur weer terug te keren op de Royal Harwich Yachtclub.
in de avond was daar een barbecue met live muziek en de prijsuitreiking waar we een prachtige vaas met inscriptie 2e prijs Vuurschepen race 2010( Helaas is door temperatuurverschil in de boot door spanning de bodem inmiddels al uit de vaas gevallen dus echt gebruiken zullen we em niet)
.
ook werd er in het grootzeil van een de deelnemers nog een film vertoond met een beamer daarop geprojecteerd , maar het was een film om maar niet nader over uit te weiden ( ik vraag me af of het nu nog de Royal Harwich Yachtclub is of gewoon Harwich Yachtclub)
Vrijdag de wedstrijd terug , wel een voor ORC 3 verkorte race , van 210 naar 150 mijl ivm de voorspelde weinige wind
Om ca 12.00 was onze start na een zeer rommelige start voor ons van het IRC veld , met een general recall en daarna nog een individueel recall konden wij uiteindelijk starten .
We zeilden eerst naar een paar flexi boeien die bij het startschip bekend werden gemaakt en toen we die eenmaal gehad hadden konden we ruime wind met een gang van 7,5 -9 knopen naar de Smits Knoll boei die voor Lowesoft ligt , een ruime winds rakje van bijna 60 mijl , in 7 uur!
IMG_2448
En dat bij een wind van slechts 12-13 knopen , maar een spinaker van ca. 120 mtr helpt hier aardig in.
Wij waren dan ook als eerste bij de Smits Knoll boei voordat het IRC veld daar aankwam wat op alle sites te lezen valt!
In dit rak werden we nog even gepaaid door de Douane , wie we waren waarom we daar zeilden en waar we naar toe gingen, voor ons toen een vraagteken waarom ze dat ons vroegen , maar omdat we voorop een vloot van ruim 60 boten voeren en wij toen 2e plek voeren begrepen wij dat later toen we in Nederland waren omdat de Engelse en Nederlandse Douane / kustwacht in diezelfde nacht een jacht aanhielden met 3000kg drugs aan boord!
In de nacht werden we helaas wel weer voorbij gelopen door de Que Guappa de X-332 en door de Pleomax en de Tonnere de breskens van het IRC veld.
Uiteindelijk finishten we na een bijna perfecte race op zaterdag 15 mei om 11.19 uur voor Scheveningen 2e in onze klasse achter de X-332 ( 19 minuten) voor ons en zo was ook de uitslag ook op handicap.
Uiteindelijk een heerlijke zeilweek met veel (heenweg) en middenwind (terugweg) , en 90% van de tijd over bakboord , want de wind draaide lekker met ons mee.
Op naar de volgende wedsrijd ……. of eerst sparen voor een klapschroef en een goeie High Aspect want die beide hadden we nog niet en die mee draaiende schroef maakt wel heel veel herrie tijdens het afsurfen van golven en dan kun je helemaal al niet slapen als je geen wacht hebt.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Norh Sea regatta van Scheveningen naar Harwich en terug.

  1. Rick says:

    Was idd weer een geweldige tocht/race.
    Dat je buiten onze natuur wandeling niets over de natuur (film) vertelt ok.
    Maar ik mis toch wel de tuimelaar in het verhaal
    Rick

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>